Sunday, May 6, 2012

ექსპერიმენტი 2 - ტალღა


ანოტაცია:
თანამედროვე გერმანია. გიმნაზიის მასწავლებელი  გადაწყვეტს ჩაატაროს უჩვეულო ექსპერიმენტი, იმისთვის რომ თავის მოსწავლეებს ანახოს, თუ როგორია დიქტატურის წნეხით ცხოვრება. ზუსტად ერთი კვირის განმავლობაში ნაცისტური ტერორი და მკაცრი დისციპლინა სკოლის კედლებში კვლავ იწყებს გაცოცხლდება. მასწავლებელის ჭკუისსასწავლებელი იდეა წარმოუდგენლად სწრაფად ხდება არაკონტროლირებადი და შემაძრწუნებელ შედეგებამდე ვითარდება...

განვითარებული ქვეყნებისათვის მსგავსი მმართველობითი რეჟი ყოვლად არაპრაქტიკულია...  შედარებით იოლ ფორმებში შეიძლება იგი გამოვლინდეს უფრო მცირე სუბსტანციებში.. და შესაბამისად იგი სახელმწიფოს მთავარ ბირთვზე გავლენას ვერ მოახდეს... წინააღმდეგ შემთხვევაში მოწინავე ქვეყნები რომლებით განვითარებული სახელმწიფოების რიგებს განეკუთვნებიან სრულ წნეხში მოექცევიან და მალევე დაკარგავენ დომინანტ პოზიციებს...
წინდახედულ სახელმწიფო აპარატს ქმნიან დემოკრატიულად მტკიცე, პოგრესული სახელმწიფოები.. რომლებიც ნებისმიერი მსგავსი არასტაბილური და ქვეყნის დემოკრატიული პრინციპების დეცენტრალიზაციისაკენ  მიმართულ ნებისმიერ წამოწყებას საწყისს პოზიციაშივე აუნებელყოფენ.. ან უბრალოდ რადიკალური და ხშირად არადემოკრატიული ფორმებით ანადგურებენ კიდეც პრინციპით > მიზანი ამართლებს საშუალებას< 



საინტერესო და მეტად დასაფიქრებელი ფილმია... მე პირადად ძალიან ჩავუღრმავდი და განვიხილე ყოველი ასპექტი... ნათლად დავინახე ტოტალიტარული მმართველობის რეალური სახე... მისი განვითარება... დადგენილი ნორმები...მკაცრი დისციპლინა... საყოველთაო კონტროლი... დაბეზღება... დამსჯელობითი ფორმები [იგივე ნაცისტური სქემა]... ამ ფილმა დამანახა ის თუ როგორი ადვილია ადამიანებით მანიპულირება, მათი უსახურ მორჩილ მასად გადაქცევაა...
მოგახსენეთ რომ მე ამ საკითხს დეტალურად ჩავუღრმავდი და განვიხილე ყოველივე ფილმში... თავიდან კი საწყისზე მინდა გესაუბროთ... იმედი მაქ ნათლად დაინახავთ ამ ამბავს ჩემი სუბიექტური თვალთახედვით, რომელიც ამ შემთხვევაში ობიექტურია.. =))


    sanam Seiqmneboda saxelmwifo da masSi iarsebebda sxvadasxva reJimebi, manam iyo “bunebrivi” viTareba, roca adamianebi damoukidebel individebad arsebobdnen. maT gaaCndaT SeuzRudavi uflebebi, aravis SeeZlo maTTvis pasuxi moeTxovaT an ganekiTxaT, radgan pasuxismgeblobis, valdebulebis grZnobas iyvnen moklebulni. arsebobdnen Tavisuflad da yovelgvari wesebis gareSe. Ppirvelyofili adamianis cxovreba es iyo mudmivi omi yvelasTan, mas ar qonda sicocxlis, Tavisuflebis da kerZo sakuTrebis xelSeuxeblobis garantiebi, amitom evoluciis kvaldakval adamianebi xvdebian, rom aucilebelia garkveul kompromisebze wasvla, raTa miiRon es garantiebi. gaerTianebis erT-erTi TvalsaCino magaliTi saxelmwifoa, romelic Sedgeba adamianebisagan. adamianebi Tavad qmnian im reJimebs, romlebSic Semdgom Tavad cxovroben. adamianebs aqvT SesaZlebloba Secvalon saxelmwifo da sakuTriv is rejimi, romelic maT saxelmwifoSi moqmedebs. saxelmwifosaTvis yvela adamiani rodia produqtiuli, Tumca am erTobis SesanarCuneblad TiToeuli maTgani aucilebelia. xolo xelisuflebis SesanarCuneblad aucilebelia iseTi sistemis Seqmna romelic met-naklebad akmayofilebs masas. 

    rac Seexeba films, am filmSi iseT reJimze iyo saubari sadac masis ideologizaciiT cdilobs mmarTveli Zala marTos qveyana. anu masas hgonia, rom isini Tavad akontroleben situacias, magram piriqiT isini arian marTveli Zalis zegavlenis qveS. marTvelobas, romlis Sesaxebacaa saubari es aris – avtokratia, anu qveynis marTvis iseTi sistema, romlis drosac mTeli umaRlesi Zalaufleba erTi piris xelSia moqceuli SeuzRudavad, igi TviTmpyobelia.  filmSi kargad iyo gadmocemuli is, Tu ra Sedegebi SeiZleba mohyves iseTi reJimebis kvlav dabrunebas, rogoric avtokratia, diqtatura da mravali sxva. filmSi avtokratiis sawyisi da mTavari postulati erTad dgoma, erTianobaa… “jobia erTad dgoma, vidre marto”, maTTvis mTavaria urTierTdaxmarebis principi, anu moqmedeben, rogorc erTi mTliani Zala. aqve moqmedebs principi “yvela erTisaTvis, erTi yvelasaTvis”. rac Seexeba uSualo maxasiaTeblebs, avtokratul reJims mudam yavs - erTi, centraluri figura - lideri, romelic amyarebs disciplinas, SemuSavebuli aqvs konkretuli ideologia, axorcielebs kontrols da masaSi daukmayofileblobis grZnobis daTrgunvas cdilobs, adgens ideologiur, politikur, mentalur sazRvrebs. manerebi: aucilebelia lideris mimarT pativiscema (mimarTvis forma), morCileba, wesebis dacva, wesrigi, yvela adamians erTnairi ufleba, statusi da Rirebuleba aqvs. agreTve, Cemi yuradReba miipyro socialurma faqtorebma, romlebzec saubari iyo filmSi, moswavleebi asaxeleben sxvadasxva mizezebs, ris gamoc adamianebi Tavs miusafrad, sustebad da daCagrulebad grZnoben. es faqtorebia: didi raodenoba umuSevrebis da socialuri warumatebloba; inflaciis maRali done; politikuri pasiuroba; an kidev eqstremaluri nacionalizmis niSnebi. es is faqtorebia, ris gamoc adamianebi erTiandebian aseTi reJimis qveS, isini Tavs Tanasworebad grZnoben, maTTvis ispoba socialuri barierebi da reJimi maTTvis cxovrebis umTavresi nawilad iqceva. gaTanabreba, Tanasworuflebianoba, erTi done, xarisxi (rasac Tavazobs rejimi), izrdeba mmarTveli Zalis avtoriteti, misi Zala uryevia, radgan maT xelSi aqvT mTavari – masis erTsulovneba (neba, romelic maT wisqvilze asxams wyals). rac Seexeba vizualur maxasiaTeblebs, mniSvnelovania – Cacmuloba (uniforma). im azrs, rom SeiZleboda moswavleebs lideris moTxovniT saswavlebelSi uniformebiT earaT, azrTa sxvadasxvaoba gamoiwvia. nawilis azriT, igi Trgunavs individualizms da wina planze gamoyavs saerTo interesebi. nawili ki, uniformis dadebiT niSan-Tvisebebze amaxvilebs yuradRebas, rom igi xazs ar usvams adamianTa socialur statuss da ar asxvavebs maT socialuri niSnis mixedviT. meore etapi - saxelwodebis mofiqrebaa, Semdegi etapi ki logos Seqmna, aseve yuradReba eqceva misalmebis formas (esec erTgvari maxasiaTebelia). klasma es cvlilebebi sul mcire erT kviraSi, elviseburi siswrafiT ganaxorciela. maT daiwyes adamianTa gadaxarisxeba Semdegi principiT: “vinc CvenTan araa, Cveni mteria”. maT Tvisebebad iqca Tavisufali azris mimarT Seurigebeli ganwyoba, im SemTxvevaSi Tu maT azrs ar emTxveva konkretuli romelime, isini ukan ar ixeven da Zaladobaze gadadian, SantaJze, ultimatumis eniT iwyeben saubars. maTTvis umTavresi mowinaaRmdegis ganiaraReba da misi gaCumeba xdeba, anonimurobis principis dacviT. rac Seexeba liders, igi axorcielebs masis ideologizacias da am xerxiT maTze gavlenis mopovebas advilad axerxebs. igi manipulaciis gziT cdilobs Tavisi interesis dacvas. igi xdeba egoisti. SeiZleba Cven davinaxoT kompleqsebiT savse adamiani, romelic amgvari xerxiT cdilobs sakuTari “me”s realizacias oRond sxvis xarjze da masas farad iyenebs. lideri muSaobs imaze, rom agitacia gauwios jgufSi Tavis rejims da prioriteti gaxados igi adamianTa cxovrebaSi (erTgvar nawilad aqcios). igi sworadmimarTuli manipulaciiT gankargavs masas, Tavad masa ki verc ki xvdeba ramxela zegavlenis qveSac imyofeba. aucilebel pirobad iqceva im adamianTa uaryofa, vinc maT ideologias ar iziarebs, anu diskriminacia am niSnis mixedviTac xorcieldeba. rac Seexeba jgufis pozicias, isini erTsulovnebi arian da TavianT werilebSi xasgasmiT saubroben imaze Tu raoden mniSvnelovani gaxda maTTvis “talRa”, maT miaCniaT rom “jobia Zalebi iseT gadaWrad da mniSvnelovan qmedebebs moaxmaro, saerTo interesebis sakeTildReod, vidre sakuTars da umniSvnelos”, maT swamT “Cven varT nawilebi (monawileebi) erTi moqmedebis”, aseve “Cven erTad bevr rames SevZlebT (mivaRwevT), amisaTvis mzad var sakuTar “me”-zec vTqva uari”. anu maTTvis prioriteti “saerTo” Zala  xdeba, xolo piradi interesebi meorexarisxovani.


    ra Tqma unda, am yovelives kargi Sedegebi ar mohyveboda. absotulizmi nebismieri marTvelobis saxelmwifoSi kontr-reaqcias da did protests warmoSobs. Cemi yuradReba miiqcia erTma frazam, roca maswavlebeli dasawyisSi ekiTxeba moswavleebs SeiZleba Tu ara DdRevandel droSi amgvari reJimi kvlav dabrundes… da amaze pasuxi “Cven amisTvis Zalian ganaTlebulebi varT” da me filmis bolos gameRima.. Turme yvelaferi ese rTuladac araa, adamiani ise eqceva sxvisi zegavlenis qveS amas verc ki acnobierebs. Wkviani politikosi, odnav politizirebuli masa (sxvadasxva soc-ekon problemebisgan) da mcireodeni mxardaWera sakmarisia am reJimis kvlav dabrunebisaTvis. saerTo davinaxe aseve avtokratiasa da totalitarul reJimis Soris (es rac jorj oreulis “cxovelebis ferma” wavikiTxe (sanaxevrod)), anu totalitarizmi erTgvari gaagrZelebaa avtokratiuli reJimis. isic, rogorc avtokratia cdilobs “qmediTi kontroli gauwios Tavisi qveSevrdomebis ara mxolod qcevas, aramed maT azrebsac da grZnobebsac”. igive principi moqmedebs, filmSi lideri ambobs “vinc CvenTan araa Cveni mteria”, xolo wignSi beberi taxi meijeric igives imeorebs “nebismieri adamiani, uklebliv yvela, Cveni mteria, nebismieri cxoveli ki – Cveni moyvare”. is motivaciuri mizezebi, rac win uZRvis xolme, zogadad, Tavisufali da demokratiuli saxelmwifos Seqmnas dro da dro, SeumCnevlad, mas anacvlebs despotizmi an konkretuli politikuri lideris diqtatura. yovelive mniSvnelovani uferuldeba da wlebis Semdeg meordeba imave - igive suliskveTebiT, odnav gansxvavebuli SeferilobiT da sxva adamianebiT. es TiTqos dauwereli kanoniviTaa, rac gaCnda Zalaufleba da SeigrZno adamianma misi Zala igi mudam imis cdaSia rogor moipovos da SeinarCunos igi. Cemi azriT, amisgan dazRveuli arc xelisufleba da arc ubralo moqalaqe ar aris, erTaderTi gza swori orientiris dakaveba, Rrma politizaciis Tavidan acileba (subieqturobis uaryofa) da samoqalaqo sazogadoebaSi integraciaa. moqalaqe unda azrovnebdes globalurad, ar unda dauSvas is, rom raimem an vinmem SeZlos misi manipulireba. igi Tavad unda iyos Tavisi Tavis ganmkargveli.


" თუ არ ძალმიძს მთლი ქვეყნის მბრძანებლობა, ჩემი საკუთარი თავის მბრძანებელი მაინც ვიქნები "                                          
                                                                                    დუსოლი







No comments:

Post a Comment

left a comment :